All for Joomla All for Webmasters

W początkowym okresie swojego życia niemowlę uczy się posługiwania aparatem mowy. Etapy jej rozwoju przedstawiają się następująco:

W pierwszym roku życia dziecka jego podstawowymi formami wypowiedzi są: krzyk i płacz. W okresie tym zaczynają pojawiać się kolejno:

  • głużenie czyli gruchanie – np. gli, tli, kli, gla, bli, ebw – w okresie od drugiego do trzeciego miesiąca życia
  • gaworzenie – polega na wymawianiu zespołów sylab niemających jeszcze określonego znaczenia min. ma-ma, ba-ba, ta-ta, la-la, da-da – od szóstego do dwunastego miesiąca życia
  • echolalia – faza naśladowania i powtarzania dźwięków – od około dziewiątego miesiąca życia
  • powtarzanie pierwszych słów ze zrozumieniem- pod koniec pierwszego roku życia

W drugim roku życia dziecko przechodzi tzw. okres wyrazu:

  • dziecko opanowało już samogłoski: o, u, a, e, y i wymawia większość spółgłosek: p, b, m, t, d, n, l, k, ś, ć, dź,
  • zaczyna wypowiadać pojedyncze wyrazy, wyrazy – zdania czy pseudozdania
  • charakterystyczne dla tego okresu jest wymawianie tylko pierwszej sylaby lub końcówki wyrazu, np.: ne – nie, da – daj, ampa – lampa, mi – miś, tota – ciocia, baba ała – babcia dała, buti es – buty są

W trzecim roku życia dziecko z kolei przechodzi okres tzw. zdania:

  • dziecko zaczyna używać pozostałych głosek,
  • zasób słów dziecka sięga od 800 do 1500 wyrazów i obejmuje różne części mowy
  • widoczny jest ogromny postęp w rozwoju mowy, pośród form wypowiedzi dominują wypowiedzenia dwuczłonowe, zdania z podmiotem i orzeczeniem, zdania pytające, oznajmujące, rozkazujące i wykrzyknikowe
  • brzmienie wielu znaków nie jest jeszcze prawidłowe, ale nie powinno budzić to niepokoju rodziców

Częste rozmowy, opowiadanie i czytanie bajek wzbogacają słownictwo dziecka, doskonalą proces myślenia i uczą prawidłowych zasad gramatycznych!!!

Newsletter

Chcesz być na bieżąco z aktualnościami? Zapisz się do naszego Newslettera.

Back to top